2010-11-06

Parkerings och uppfarts problem



Det är så mycket jag inte kan. Ibland denna mängd saker jag INTE har koll på är hur man planerar en bra uppfart. Den som fanns när vi kom hit var ett skämt. Enligt egen utsago har förre innehavaren själv åkt ut över sitt dåvarande egna stup. Uppfarten var smal och hade en puckel på slutet som gjorde det omöjligt att komma upp helt vintertid. Man ställde sig helt enkelt längs ner och gick upp. Efter diverse markarbeten har vi grävt oss ner till en lägre nivå med hjälp av markskulptören Sami. Titeln är mitt påfund inte hans. Vilket imponerande jobb det är att med en stor grävskopa formatera olika typer av underlag till den önskade yta man vill ha. Vi har sänkt hela parkeringsdelen med minst 1,5 meter och gjort en större yta där man kan vända bilen. Tidigare fick man backa ner efter att ha kört upp.

Detta har dock skapat problem. När vi flyttade stora massor med grävskopan så lades en del lite utanför min tomtgräns av misstag. Vi befann oss utanför Sveriges gräns när det skedde (var i Thailand vet ju ni som läst blogggen) och det blev helt utan mening - fel massa på fel plats.
När vi kom hem så hade jag en handskriven lapp från ordförande i vår vägförening som sa :

RING MIG SNARAST.

Jag gjorde det så fort vi kom hem och fick reda på att vän av ordning hade sett att våra massor kommit över vår tomtgräns och in på allmänningen. Det var ju självklart inte min mening att vi skulle göra detta, utan det var helt enkelt kommunikationsfel.
Det har ju aldrig varit vår tanke att försöka ta mark som inte är vår.

Så jag intygade att vi inte gjort detta med flit och att vi skulle återställa och ta bort den jord och sten som kommit på fel plats. Så har vi nu gjort och det känns oerhört skönt. Allt detta hade inte varit möjligt utan min helt fantastisk hjälpsamma och trevliga granne Peter som jag inte hade kunnat klara något utav dessa arbeten utan.
Som sagt - har ingen koll på dylikt. Men det har Peter.

TACK PETER !

Nu när jorden och stenen kommit på plats så kan många bilar få plats och parkera och vår jord är på vår mark och allt borde vara lugna gatan.

Inga kommentarer: